Certyfikat elektroniczny Eurocert Toruń

Gabinet stomatologiczny
2 lutego, 2021
Konstrukcja dachu – wytrzymałe budownictwo na lata
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto mieć osobisty e-podpis ?

Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Sieć gwarantuje ciągle ogromną liczbę możliwości, po przez niego można załatwić wiele spraw, też w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze używać 2 rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Obie te alternatywy stworzono w celu zastąpienia do tej chwili używanego podpisu własnoręcznego. Choć nie zastępują go całkowicie, dla sporej liczby osób używanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych z reguły wiąże się z wypełnianiem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, jaki dotąd trzeba było przeznaczyć, żeby dojechać do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności można wypełnić bez wychodzenia z domu.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Na początek warto zauważyć, że certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek przemyśleć, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany znajdzie zastosowanie zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS czy CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma z kolei większe zastosowanie, co sprawia, że wielu właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw z urzędu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także na przykład umowy, e-maile oraz kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany jest normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość niewielkich, rozkładając cenę na pełen czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Dlatego, że elektroniczny podpis kwalifikowany tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, jakie gwarantuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  pozwala także dopełnianie różnych innych innych formalności. Dla przykładu poprzez osobisty e-podpis m.in. można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty na odległość oraz uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Oprócz tego możliwe jest sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać osobisty e-podpis?

Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie popularnych jest certyfikat kwalifikowany Eurocert. By zdobyć osobisty e-podpis należy zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, jednocześnie wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko za sprawą tego elektroniczny podpis kwalifikowany będzie aktywowany oraz gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu.

Jak korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Obsługa programu nie powinna stanowić najmniejszego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany dokument elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zapewni całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy innymi osobami prywatnymi.

Podpis kwalifikowany

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok